Závěry konference „Stop odlivu pracovníků z Moravskoslezského kraje"
24.02.2017
Konferenci zorganizovalo 2. 2. 2017 Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje z.s. ve spolupráci s Úřadem zmocněnce vlády pro MSK, ÚK a KVK a s podporou Moravskoslezského kraje.
Cílem konference bylo otevřeně prodiskutovat:
- příčiny odcházení zejména mladších a kvalifikovaných lidí z regionu;
- problematiku získávání a udržení zaměstnanců ve společnostech;
- návrhy řešení.
Za deset let odešlo z Moravskoslezského kraje více než 37 tisíc lidí, což je nejvíce ze všech krajů v zemi a trend snižování počtu obyvatel kraje o 4 - 4,5 tisíce ročně dále pokračuje. V současnosti tento stav začíná ohrožovat restrukturalizaci a rozvoj regionu.
150 představitelů kraje, měst, škol a firem posuzovalo fakta, prezentovalo dobré i negativní příklady a hledalo východiska k zastavení a změny tohoto nepříznivého trendu. Je to důležité i z toho důvodu, že Vláda ČR schválila Strategický rámec hospodářské restrukturalizace kraje, která může být úspěšná pouze s kvalifikovanými a motivovanými lidmi – zaměstnanci i občany.
Ve dvou panelových diskuzích byla témata zaměřena na města a firmy a jejich názory na důvody odcházení a řešení udržení a přilákání obyvatel do regionu a zaměstnanců do firem. Účastníci se shodli na:
- nutnosti intenzivně pracovat na zlepšování image kraje, rozvíjení a budování kladného vztahu obyvatel, firem a institucí ke kraji a místu, kde žijí a pracují, podporování zdravého myšlení o regionu;
- systematické podpoře technického vzdělávání a spolupráce škol, kraje a firem, rozpracovat marketing technických oborů včetně působení na rodiče;
- využití a propojení pozitivních zkušeností a úspěšných projektů a zvýšit otevřenou informovanost o aktivitách;
- klíčovém problému na všech úrovních v oblasti školství, které nereaguje na dlouhodobé trendy ve struktuře nabídky a poptávky na trhu práce – brzda rozvoje regionu, firem i potenciálních investorů, potřeba anglického jazyka;
- zefektivnění komunikace ve firmách se zaměstnanci při zavádění inovací – důsledky Průmyslu 4.0 (vazba na Práce 4.0 a Vzdělávání 4.0);
- nutnosti motivování kvalitních zaměstnanců pro jejich získání a udržení ve firmách nejen dobrým finančním ohodnocením, ale i dalšími benefity a sociálními programy;
- rozvoji dopravní infrastruktury s cílem zvýšit zaměstnanost a propojení odlehlých míst.
Následovaly čtyři paralelní workshopy na aktuální témata s těmito hlavními výstupy:
1) Jak dostat děti k technickým oborům
- zaměstnavatelé i kraj musí efektivně zvýšit propagaci a marketing technických oborů, včetně zacílení na rodiče;
- zřídit a podporovat odborné kariérové poradenství, odděleně od výchovného poradenství;
- podporovat potřebné profese formou stipendií;
- podporovat vyhledávání talentů a práci s nimi;
- zlepšit spolupráci SŠ a zaměstnavatelů – v průběhu studia, informační servis, pozitivní prezentace oborů aj.;
- zvýšit podporu neformálního vzdělávání – technické kroužky, Svět techniky aj;
- podpořit a zavést vhodné formy duálního vzdělávání.
2) Jak získat a udržet loajální zaměstnance
- flexibilní pracovní doba – maminky, senioři, specialisté – částečné úvazky, Home office;
- role nadřízeného – diskuze se zaměstnanci, veřejné uznání, podpora a chápání rodiny, zpětná vazba od zaměstnanců apod.;
- benefity nadstandardní – narozeniny, tábory pro děti, dárkové poukazy, setkávání s rodinami apod.;
- výběr a adaptace nového zaměstnance – komunikace, informace, mentor, vyhodnocení, zpětná vazba;
- vzdělávání a podpora růstu zaměstnance – např. zahraniční stáže.
3) Co potřebují firmy a lidé pro lepší život v regionu
- kvalifikovanou sílu v technických oborech – zásadní problém kvality a struktury škol;
- užší spolupráce firem s krajem a městy na marketingu technických oborů – řešit systémově, ne nahodile (kroužky, kariérové poradenství, praxe apod.);
- jasně formulovat vizi kraje, se kterou se ztotožní a podpoří její naplňování;
- najít kořenovou příčinu negativních postojů občanů a snažit se ji odstranit nebo zmírnit;
- lépe propagovat úspěšné lidi a firmy v regionu, podporovat pozitivní myšlení lidí;
- firmy potřebují spokojené a motivované zaměstnance;
- lidé očekávají jistotu zaměstnání, bezpečnost, bydlení a dostatečnou nabídku služeb a volnočasových aktivit.
4) Jak vnímáme potřeby mladých
- typický mladý člověk, 15 – 30 let, je přehlcený zbytečnými informacemi, nemá motivaci, v rodině na něj nemají čas, není veden k zodpovědnosti a samostatnosti, budoucnost je mu lhostejná, nechce být svazován, nemá vzory;
- změna je složitá a náročná – selhává výchova v rodinách, strategické řešení v systému vzdělávání – změna přístupu a zvýšení kvality učitelů na všech stupních (velké firmy řeší vlastní školou);
- okamžitě můžeme změnit – pochopení mladých a jejich potřeb – vyžaduje trpělivost a empatii.
ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ
Účastníci konference se shodli na následujícím:
- Konference splnila stanovené cíle. Příčiny odlivu lidí z regionu a problémy získávání a udržení zaměstnanců ve firmách byly pravdivě pojmenovány a přispěly k lepší informovanosti i pochopení této problematiky.
- Má-li nastat potřebná změna, musí následovat vyhodnocení výstupů z konference a navržení řešení s vazbou na Akční plán Strategie hospodářské restrukturalizace MS kraje – připraví výkonný tým Moravskoslezského paktu zaměstnanosti.
- Uspořádat za rok, v únoru 2018, konferenci k tomuto tématu s vyhodnocením změn a podáním informací o navržených řešeních, jejich plnění a dopadech.