IFO 2016: Trh práce zatím neumí reagovat na potřeby nastupující mladé generace

IFO 2016: Trh práce zatím neumí reagovat na potřeby nastupující mladé generace

20.09.2016

Firmy, ani trh práce zatím nejsou dostatečně přizpůsobeny potřebám a nárokům generace Y a Z, tedy lidem narozených v osmdesátých, devadesátých letech a mladším, shodli se na tom účastníci podnikatelská konference „Investment & Business Forum" 2016 (IFO), která se letos věnovala skupině malých a středních podnikatelů a prostředí, ve kterém podnikají.

Setkání asi osmdesátky malých a středních majitelů firem a podniků z celého kraje se konalo v Kulturním domě Akord v Ostravě - Zábřehu, pořádalo ho Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje ve spolupráci s Krajskou hospodářskou komorou Moravskoslezského kraje a agenturou CzechInvest 20. září letošního roku. „Konferencí chceme skupině malých a středních podnikatelů, kteří jsou páteří české ekonomiky, pomoci při prosazování všestranné maximální podpory,“ vysvětlil ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Radúz Mácha s tím, že letos se program zaměřil i na nastupující podnikatelskou generaci a generační výměnu ve firmách. „Mladí podnikatelé jsou našimi přirozenými partnery a pomáhají nám získávat zpětnou vazbu,“ upřesnil ředitel.

„Osmdesát procent trhu práce je ale stále nastaveno na generaci čtyřicátníků a lidí starších, kteří vyznávají jistotu a bezpečí. Trh by se měl ale transformovat na základě měnícího se generačního rozložení a příchodu nové generace,“ uvedl  Roman Šmiřák, jednatel společnosti RainFellows s tím, že mladá generace Y a nastupující Z, které se také říká internetová generace, má úplně jiný žebříček hodnot. „Chtějí měnit zažité praktiky, jsou flexibilní, to znamená, že jsou schopné změnit zaměstnání i byznys několikrát za život i kariéru, a mají výbornou znalost moderních technologií. Práce musí být pro ně smysluplná a musí je bavit,“ řekl Roman Šmirák s tím, že stejní jsou zaměstnanci i mladí majitelé firem.

„Například mladí podnikatelé vidí budoucnost v budování partnerských sítí, kde nejde jen o byznys, ale také o mezilidské vztahy. Díky těmto sítím získávají malé mladé firmy zakázky a obchody a mohou také například válcovat své velké konkurenty,“ popsal Tomáš Tureček, jednatel RainFellows. Lidé generace Y a Z netouží po místech svých rodičů a nechtějí žít jejich způsobem života, což se také promítá do generační výměny u majitelů rodinných firem, která v současnosti probíhá. „Jsem rád, že se mé děti k nám přidaly. Jsme první generace, která bude firmu předávat rodinným nástupcům, a je to zatím nejsložitější projekt, jež jsem řešil, protože každá chyba přijde velmi draho,“ míní Libor Musil, majitel úspěšní firmy LIKO-S.    

Kromě tématu generační výměny ve firmách a podnicích bylo na programu konference IFO téma investice do lidí versus investice do technologií, start-upy a podpora inovačního podnikání, kde hovořili zástupci CzechInvestu o pomoci, kterou mohou začínající podnikatelé využít. Posledním potom bylo téma export a mezinárodní spolupráce, kde agentura CzechTrade představila, jak může v pronikání na zahraniční trhy podpořit podnikatele v Moravskoslezském kraji, kde je velký exportní potenciál. Inspirativní bylo také vystoupení šesti majitelů úspěšných firem jako LIKO-S, Benetronic, Gaben, Eko Lusk či společnosti NC Line, která za dvacet tři let své existence se z firmy o třech lidech rozrostla do podniku, který dnes má čtyři stovky zaměstnanců, převážnou část produkce exportuje a jeho roční obrat činí šest set milionů korun.

V odpoledním bloku potom proběhly čtyři moderované diskusní panely, které vycházely z tematických okruhů dopoledního bloku a kterých se účastnili odborníci s praktickými zkušenostmi z podnikatelského prostředí. Doprovodnou akcí konference byl také kulatý stůl rodinných firem, který pořádala Asociace malých a středních podniků a živnostníků v ČR. Setkání podnikatelů večer ukončila vzájemná dvojstranná jednání.

 

Zdroj:

Karin Pelikánová,

mediální zástupce Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje

gsm: +420 606 127 049,

e-mail: karinpelikanova@seznam.cz

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ:

Rychlý kontakt:

Akce a projekty, partnerství: